Efter 10 år på SVT, nu börjar Magnus på Fanzingo
Hela idén med Fanzingo står ju för allt det där jag brinner för – att skapa utrymme för de grupper som sällan får komma till tals i de etablerade medierna.
Hela idén med Fanzingo står ju för allt det där jag brinner för – att skapa utrymme för de grupper som sällan får komma till tals i de etablerade medierna.
VARFÖR SÖKTE DU JOBB PÅ FANZINGO?
Hela idén med Fanzingo står ju för allt det där jag brinner för – att skapa utrymme för de grupper som sällan får komma till tals i de etablerade medierna. De stora mediahusen och kanske framför allt public service är idag ganska homogen, de flesta som jobbar där är i ungefär samma ålder, bor i samma bostadsområden, reser till samma semestermål och umgås i samma kretsar. Det blir ett demokratiproblem när många grupper inte får komma till tals eller inte känner sig hemma hos public service. Fanzingo kan via sitt gräsrotsarbete spegla den fantastiska mångfalden ute i landet, ge dom en röst och se dom växa som individer och bli mer aktiva samhällsmedborgare.
BERÄTTA LITE MER VEM DU ÄR?!
Jag är en 45-årig samhällsintresserad norrlänning som brinner för jämställdhetsfrågor. Jobbat dom senaste 20 åren som journalist, inslagsproducent och programledare inom public service. Spenderar mycket tid på resande fot för att upptäcka så mycket av världen som möjligt. Aktiv yogautövare i över ett decennium med ett mål att lära mig prata arabiska inom ett år.
VART ARBETADE DU INNAN FANZINGO?
De senaste tio åren har jag arbetat på SVT med en rad produktioner främst i Umeå, Stockholm och Göteborg. Inlagsproducerat för PLUS, Mitt i Naturen, Opinionsbildaren, men även jobbat med GoMorgon Sverige, Nyheterna, GoKväll, Sant eller Falskt och Fråga doktorn. Tidigare arbetat på Sveriges Radio, TV4 och Ålands Radio/TV med en rad produktioner och program.
VILKEN PRODUKTION ÄR DU MEST STOLT ÖVER ATT HA ARBETAT MED?
Den produktion jag brunnit mest för och som gett mig störst tillfredställelse är konsumentprogrammet PLUS. Ett program där vi verkligen gjorde skillnad för den lilla personen i kampen mot dom stora bolagen. Det har också varit min drivkraft som journalist under alla år – att kunna ge röst åt svaga grupper i samhället och förändra snedvridna och uråldriga strukturer och tidigare sanningar.
VAD ÄR DIN FÖRHOPPNING MED PROJEKTET ”SVERIGES RÖSTER” SOM DU BLIR NY PROJEKTLEDARE OCH PRODUCENT FÖR?
Jag hoppas att vi under året kan lyfta och ge röst runt frågor, funderingar och berättelser om kommande riksdagsval från ungdomarna i våra medialabb i Rosengård i Malmö, Angered i Göteborg, Skärholmen i Stockholm och från ungdomarna i Skellefteå och alla övriga ställen där vi öppnar upp medialabb. Min förhoppning är också att vi ska kunna ge dom en plattform hos public servicebolagen och på så sätt skapa ett mer demokratiskt medielandskap.
Foto: Thomas Olsson