Fanzingo startades i början av 2000-talet utifrån en önskan och frustration över den homogena mediebranschen. Det handlade om att förändra både vem som hade makt bakom medieproduktionerna, vilka och vad som gavs plats i tv, radio och tidningar.
– Det primära för Fanzingo har varit att ge personer, platser och perspektiv som annars inte syns och hörs, plats i offentligheten säger Ellen Tejle vd för mediehuset Fanzingo.
Mediehuset Fanzingo har under åren skapat 4000 produktioner, och haft medskapande möten med uppemot 60 000 personer som fått utbildning, stöd och verktyg för att själva bli medieproducenter. Fanzingo har alltid arbetat med process- och förtroendepedagogik och det används till att lyfta de ungas röster, åsikter och perspektiv på det sätt som passar dem bäst.
– För oss är det viktigt att inte vara ännu ett “tomtebloss-projekt i förorten”. Det handlar om att skapa trygga och långsiktiga relationer, och att den medskapande processen måste få ta tid, vilket vi tror på sikt skapar en mer representativ demokrati som gynnar oss alla, poängterar Ellen Tejle.
Fanzingo bjöd in till en fest i mitten på september och som firades av både nya och gamla vänner. Det blev livesänd radio från Götgatsbacken, utomhusscen med livemusik med lokala artister från Medialabbet, release av magasinet SHOO, premiärer av filmer och poddar i bion, det visades en utställning – och så fick gästerna ta del av en nostalgisk filmresa i bion. Firandet, hyllningar och minnen kommer fortsätta ske digitalt under hösten.
– Efter 15 år är det dags att erkänna mediehuset Fanzingo som en etablerad aktör som är här för att stanna och fortsätta göra skillnad, avslutar Ellen Tejle.
Axplock av några exempel på Fanzingos 15-åriga verksamhet:
- Haft enskilda möten med uppemot 60 000 personer som fått utbildning, stöd och verktyg till att själva bli medieproducenter.
- Skapat 4 000 produktioner av och med underrepresenterade grupper och perspektiv.
- Vunnit stora Radiopriset två gånger för det unika radioprogrammet Radio Totalnormal som i över 10 år gör radio med och av personer med erfarenhet av psykisk ohälsa. Även vunnit internationella priser via Radio Fri, Prison radio, filmpriser på BUFF, otaliga priser på filmfestivalen STOCKmotion, Tempo Dokumentärfestival & Vårrullen Filmfestival, nominerade till Raoul Wallenbergpriset
- Startat talangprogrammet Filmbasen och musikfestivalen Fanzingo-festivalen, som de senaste åren döpts om till This is Alby.
- Haft castingverksamhet genom egna verksamheten Subcasting, startade bland de första digitala scenkonstprojekten via Scenkonstlabbet som gjorde föreställningar till Webbteatern. Startat upp och utbildat antiryktesagenter.
- Utbildat och startat flera kurser och program på Stockholms Konstnärliga Högskola.
- Skapat och medskapat program till UR, P3, SVT, KIT och P4.
- Startat och drivit de europeiska projekten Displaced in Media och MediActivism
- Gjort och medverkat till forskningsrapporter och analyser med exempelvis Göteborgs Universitet, Mångkulturellt center, Stockholms dramatiska högskola
- Tilldelades Almedalsstipendiet (av Greatness PR-byrå) Med en ung redaktion på plats i Almedalsveckan blev Fanzingo en av de första med att nå ut med ungas röster och perspektiv under politikerveckan.
Fanzingo idag 2021:
- Har 24 st anställda unga korrespondenter från hela landet som utbildas och coachas i att berätta sin bild av Sverige.
- Har egen scen på Way Out West genom projektet Musiksupporten som året runt arbetar med att demokratisera musikindustrin genom att länka artister och talanger på deras villkor till branschen.
- Sänder närradio och podd av och med personer med erfarenhet av psykisk ohälsa från Götgatan via det prisade programmet Radio Totalnormal.
- Lånar ut teknik för filmare i region Stockholm med uppemot 400 utlåningar per år.
- Har mediepedagogisk verksamhet i skolor och på mediehuset i Alby som möter uppemot 2000 unga personer årligen.
- Gör den unika egenproducerade Flyktpodden där överlevare från krig och Förintelsen samtalar med unga som också har erfarenhet av migration och flykt.
- Släpper ny analys av svensk nyhetsmedia i oktober 2021, Nyhetskoden.
- Har aktuella samarbeten med produktioner, mentorskap och uppdrag med Bonniers Familjestiftelse, Hugo Stenbeckstiftelsen, Aftonbladet, Länstidningen i Östersund, Svenska Freds, RFSU, SVT Barn.
Röster om Fanzingo
Azigza ”Azi” Nuru, kom till Fanzingo som tonåring och var en av Fanzingos första deltagare, idag filmare i Hollywood: “Jag minns de dagar och nätter jag spenderade i mitt andra hem Fanzingo och lärde mig redigera, filma och ta del av olika kurser, som fick mig att se min framtid i Hollywood….Idag, efter 15 år är jag i USA och jagar min dröm dag och natt.”
Anna Serner vd för Svenska Filminstitutet och styrelsemedlem i Fanzingo: Jag har suttit i styrelsen för Fanzingo i över tio år för att det finns inget som inspirerar mig så mycket. Kraften i berättelserna är ständigt omvälvande och berörande. Jag växer och utvecklas ständigt med Fanzingo.
Amanda Kernell, en av Sveriges mest prisbelönta filmregissörer:“På Fanzingo värderades mina idéer och min kunskap redan som 22-åring och det betydde mycket då. Jag blev betrodd och fick förtroende att skapa exempelvis en workshop för enbart kvinnor inom regi där regissörerna fick ha professionell fotograf och klippare i teamet. Jag, trots min unga ålder, fick alltså jobb för utbilda och stötta ännu yngre filmskapare.”
Barakat Ghebrehawariat, styrelseordförande Fanzingo: ”Fanzingo och jag delar värderingar och vill uppnå samma mål; nämligen att öka representationen i mediesverige och motverka den segregation som sektorn,likt övriga samhället, präglas av. Fanzingo är särskilt viktig i och med det välbehövliga fokuset på unga och det faktum att man har lokal förankring, ”ett ovanligt mediehus” helt enkelt!”
Luis Lineo, började jobba på Fanzingo 2006, idag verksamhetsutvecklare på Fanzingo: “Så mycket förändring Fanzingo hunnit åstadkomma i både det lilla, i människors vardagsliv, men också i det stora i de stora medierna och i politiken. Så många livsresor jag har fått förmånen att vara med på, ibland som en fluga på väggen och ibland som en dragande arbetshäst.”