Fanzingo producerar unikt scenprogram för Sponsrings & Eventsverige
I år fick Fanzingo det stora och ärofyllda uppdraget att producera scenprogrammet på galan Gyllene Hjulet.
I år fick Fanzingo det stora och ärofyllda uppdraget att producera scenprogrammet på galan Gyllene Hjulet.
Med över 600 gäster inom sponsring- och eventbranschen delades 21 priser ut på galan som ägde rum på nyöppnade Biblioteket Live i Stockholm. Årets koncept hade fokus på ordet, språket och den unika personen och Fanzingo fick uppdrag att utmana och tänka innovativt kring vad en gala kan vara.
– Jag är stolt över att Fanzingo fick möjlighet att skapa innehållet till en gala med ett genomgående tänk kring representation och mångfald och hoppas att fler stora arrangemang vågar utmana sina normer såsom Sponsrings & Eventsverige nu gör, säger Ellen Tejle vd på Fanzingo.
Fanzingo castade och regisserade uppemot 30 artister som med egna kulturuttryck, språk och artisterier tolkade motiveringarna till alla vinnare. Galapubliken fick uppleva hiphop, opera, mim, graffiti, spoken word, västafrikansk kora, svensk jazz, ordvitsar och teckenspråk innan vinnarna i respektive kategori presenterades. Kvällens konferencier var skådespelaren Nisti Stêrk med TikTok- stjärnan Liam Kalevi som sidekick.
Under galans mellanakt gestaltade barn och unga från olika delar av världen berättelser om flykt och krig. Med klassiskt ukrainskt pianospel och dikten “Flykten valde oss” på dari, ukrainska, svenska och svenskt teckenspråk lämnades ingen oberörd. Aron som vann Talang 2022 avslutade mellanakten som fick kvällens största jubel från publiken.
Galans finaste pris, Årets Sponsring, gick till klubbkonceptet Night Rider av Gröna Lund och Heineken, som tog hem storslam med tre priser under kvällen. Tim Bergling foundation och Rädda Barnen fick priset Årets Samhällsponsring, för kampanjen “Insidan är svår att se”, som ämnade nå ut till unga människor i behov av stöd, och också avslöja osynligheten av psykisk ohälsa. Exempel på andra nominerade och vinnare är Unibet, Live Nation, Dagens Industri, TV4, Coca Cola Sverige, Max Burgers, Idol, SEB, Konserthuset, Unicef, Hyundai Sverige, Onemotion IMC och vVenues.
Fanzingos uppdrag var att casta, skriva manus och regissera scenprogrammet. Fanzingo stod också för den visuella identiteten med program och tog fram alla videos och vinjetter till galan. Ansvarig byrå för eventet och konceptet: Spoil Concept
Galan arrangeras varje år av: Sponsrings & Eventsverige (SES), mer info om organisationen och galan: www.ses.se
Fotograf: Beata Holmgren