– Grattis till din nya tjänst på SVT! Vad innebär den?
Tack! Det känns så oerhört roligt. Jag är ansvarig för Sverigespegling och employer branding. Mitt uppdrag är att ha det övergripande ansvaret för frågorna på SVT och i korthet ”få det att hända”. Det handlar om alltifrån hur vi rekryterar, vår syn på kompetens och vilka nätverk vi finns i.
-Vad är målet med tjänsten?
SVT har ett tydligt uppdrag i vårt sändningstillstånd att vara Sverigespeglande. Tjänsten finns för att det ska finnas en person som håller ihop arbetet, som utmanar verksamheten och utvecklar frågorna i företaget. Mitt personliga mål är såklart att denna tjänst på sikt inte ska behöva finnas för att perspektiven finns i ryggmärgen hos alla medarbetare och för att det finns en bredd i både vårt utbud och i vår organisation. Men där är vi inte riktigt än.
-Varför tackade du ja till tjänsten?
När jag såg annonsen kunde jag inte låta bli att söka. Att få jobba med att public service ska spegla hela Sverige är det viktigaste uppdrag jag kan tänka mig. Så när jag blev erbjuden tjänsten fanns inget annat än att tacka ja.
-Vad skulle vara drömmen att uppnå på SVT?
Drömmen är att hela Sverige ska känna att deras historier, erfarenheter och perspektiv speglas när de väljer att titta på SVT.
-Vad upplever du att SVT är bra, respektive dåliga på när det kommer till representation och Sverigespegling?
Såhär två månader in på SVT upplever jag att det finns oerhört många medarbetare som verkligen vill och tycker att frågan är av avgörande vikt för vår framtid. Det finns också många exempel på
när Sverigespeglingsarbetet syns hela vägen ut i rutan, SVTs utbud för barn är ett sådant exempel. Utmaningen är att hela organisationen ska lyckas med Sverigespegling samtidigt. För det räcker inte med att vi gör bra saker på olika ställen vid olika tillfällen. Och som i de allra flesta organisationen handlar det för oss att klara av att ifrågasätta våra invanda mönster och välja fatta annorlunda beslut som kan gynna Sverigespegling, och därmed skapa en ännu större relevans och bredd i vårt utbud.
-Vilka lärdomar från ditt arbete som styrelseledamot hos Fanzingo tar du med dig till ditt arbete hos SVT och vice versa?
Det mest konkreta jag tar med mig från Fanzingo till SVT är berättelserna och bevisen på att det finns förmåga och kompetens i hela landet. Det är lätt att bli hemmablind när man jobbar i en homogen organisation, mitt uppdrag är att utmana SVT och visa på alternativ – det kan jag göra bland annat genom Fanzingos verksamhet. Att jag just nu är på SVT hoppas jag kan bidra med perspektiven från public service till Fanzingo samt den konkreta erfarenheten av att arbeta med implementering av representation och Sverigespegling i media.
-Hur tycker du att det svenska medielandskapet ser ut på jämställdhetsfronten? Kan man urskilja några framsteg de senaste åren? Vilka i så fall? Hur ser framtiden ut?
Om vi pratar om jämställdhet mellan kön tycker jag att vi borde ha kommit längre. Det finns positiva exempel, sporten på SVT har genom ett ihärdigt och systematiskt arbete lyckas nå jämställd representation i sina nyheter, men på det stora hela har vi långt kvar. Fortfarande är tre av tio experter i media män, det är orimligt när kvinnor dominerat högskolor och universitet sedan början av 90-talet. Kompetensen finns där ute, men media är inte tillräckligt bra på att hitta den. Vad gäller andra former av representation har vi ännu längre kvar för att nå Sverigespegling, tyvärr.