Av alla personer som syns i riksmedia är personer 25 år och yngre i princip helt osynliga, dvs enbart 4% synlighet. Och enligt Fanzingos kommande rapport handlar varannan nyhet om att den unga personen antingen är brottsoffer eller förövare.
Satsningen från mediehuset Fanzingo på att skapa en plattform med nyheter och berättelser från hela landet är ett svar på de diskriminerande siffrorna gentemot de unga i samhällsdebatten. Fanzingo jobbar nu med över 20 unga korrespondenter.
Ansvarig för det redaktionella innehållet och korrespondenternas handledare är den erfarna journalisten Emil Arvidsson;
– Vi utbildar och coachar våra journalister för att lyfta fram de frågor som de tycker är viktiga, och hoppas på så sätt att bidra till att skapa journalistik med fler perspektiv, i en tid när all journalistik verkligen behövs, säger Emil och ger exempel på vad för typ av nyheter som de nya korrespondenterna har börjat med.
– Just nu jobbar vi bland annat med en miniserie kring psykisk ohälsa bland unga rasifierade, grävjobb om EPA-kulturen i Norrland samt reportage om hur second hand-butikerna för unga håller på att gentrifieras, berättar Emil Arvidsson.
Under Järvaveckan Live utgjorde sex av Fanzingos korrespondenter hela sändningens politiska panel, och kommenterade varje partiledares tal utifrån sina perspektiv, som en ny form av experter. Sändningarna gick över alla förväntan, och den här typen av samarbeten är något vi vill jobba mer med under det kommande valåret.
Det mesta som korrespondenterna producerar kommer att publiceras på plattformen Sveriges Röster, men också i samarbete med etablerad media. Kommande veckor presenteras de nya korrespondenterna närmare på Sveriges Rösters instagram och under sommaren påbörjas utbildning och arbete i kombination.
Projektet Unga Korrespondenter är finansierat av Postkodsstiftelsen, Bonniers Familjestiftelse samt Hugo Stenbecks stiftelse.