Unga korrespondenter
Fanzingo strävar efter att bredda de röster och perspektiv hörs i media idag. Uppdraget för korrespondenterna blir därför att rapportera och producera nyheter från hela Sverige, utifrån det unga och det lokala perspektivet.
Fanzingo strävar efter att bredda de röster och perspektiv hörs i media idag. Uppdraget för korrespondenterna blir därför att rapportera och producera nyheter från hela Sverige, utifrån det unga och det lokala perspektivet.
Korrespondenternas publikationer ska sedan publiceras i lokalmedia, riksmedia och på Fanzingos egna nationella plattform sverigesroster.se.
Mediehuset Fanzingo vill vara en del av en förändring av Sveriges mediala landskap. 20% av befolkningen, de unga, är idag inte representerade i det offentliga samtalet varken utifrån den som ställer frågor eller den som får berätta sitt perspektiv. I en levande demokrati är det viktigt att fler röster får höras. Av alla personer som syns i riksmedia är personer 25 år och yngre i princip helt osynliga, dvs enbart 4% synlighet.
Ambitionen med projektet är att öka ungas synlighet i det offentliga rummet, vilket vi tror kommer att motivera fler att ta plats och engagera sig i att påverka samhället och vara en aktiv del av vår demokrati. Med knappa två år kvar tills nästa val är det dags att påbörja en process som skapar intresse och engagemang hos den unga målgruppen, som kan bidra till att fler unga röstar och aktivt tar del av samhällsdebatten.
Majoriteten av korrespondenternas produktioner publiceras på plattformen Sveriges Röster, men också i samarbete med etablerad media och andra samhällsaktörer. Du kan följa korrespondenternas arbete på hemsidan, Instagram, Facebook.
Projektet Unga Korrespondenter är finansierat av Postkodsstiftelsen, Bonniers Familjestiftelse samt Hugo Stenbecks stiftelse.
Foto: Emma Grahn