Fanzingo lanserar ”A-Märkta Nyheter”
Fanzingos VD Ellen Tejle gästar TV4 Nyhetsmorgon för att prata om den nya kampanjen ”A-Märkta nyheter”
Fanzingos VD Ellen Tejle gästar TV4 Nyhetsmorgon för att prata om den nya kampanjen ”A-Märkta nyheter”
Kampanjen A-märkta nyheter ska synliggöra, medvetandegöra och uppmuntra till förändring gällande vilka berättelser och perspektiv som får plats i nyhetsmedia.
När Ellen Tejle gästade TV4:s nyhetsmorgon tog hon även fram en jämförelse mellan Nyheterna på TV4 och SVT. Det som tydligt dominerar innehållet i nyheterna är: kriminalitet, nyheter där döda människor nämns, nyheter där oro och rädsla är i fokus och nyheter med partipolitiska utspel.
Vilka berättelser och perspektiv får plats i svensk nyhetsmedia? Vad saknas? ”Denna kampanj är till för att synliggöra, medvetandegöra och uppmuntra till förändring gällande vilka berättelser och perspektiv som får plats i nyhetsmedia” säger Ellen.
Kampanjen kommer att bestå av tre moment:
1. Undersöka hur representationen är i svensk nyhetsmedia, vad får plats och vad får inte plats?
2. Ta fram tre kriterier för att synliggöra nyheter som får väldigt lite utrymme idag, men som av demokratiska skäl behöver synliggöras. Den som hittar på de tre kriterier som sen kommer att användas i kampanjen för A-märkta nyheter, får kampanjen uppkallad efter sitt namn.
3. Produktion och märkning av A-märkta nyheter.
Intresserade kan redan nu gå med i A-Märka nyheters grupp på Facebook och tycka till om vad som får för mycket eller för lite plats i svensk nyhetsrapportering och för att tycka till om kriterierna.
Kampanjen drivs primärt av mediehuset Fanzingo och A-märkt. Vill du samarbeta med oss? Kontakta Ellen Tejle, ellen@fanzingo.se